Saturday, May 2, 2009

X-Men-Origins-Wolverine

Sarat dengan babak penuh aksi, mendebarkan dan elemen kesan khas

  • Filem: X-Men Origins: Wolverine
  • Genre: Aksi, Fiksyen Sains
  • Pengarah: Gavin Hood
  • Pelakon: Hugh Jackman, Liev Schreiber, Danny Huston, Ryan Reynolds, will.i.am, Dominic Monaghan, Lynn Collins, Taylor Kitsch, Kevin Durand, Daniel Henney, Scott Adkins, Tim Pocock
  • Tayangan: Mulai 29 April
PEPERANGAN filem mega musim panas nampaknya dimulakan oleh filem aksi fiksyen sains yang ditunggu-tunggu peminat komik dan siri filem X-Men, X-Men Origins: Wolverine. Filem adiwira yang dibuat berdasarkan komik rekaan Marvel itu bagaimanapun bukanlah sambungan kepada siri X-Men yang berakhir dengan The Last Stand, pada 2006.

X-Men Origins bermula dengan paparan masa silam Logan ketika masih kanak-kanak, bagaimana dia membunuh ‘bapanya’, seterusnya menjadi buruan penduduk kampung. Dia dan abangnya, Victor, berjuang bersama-sama untuk terus hidup, termasuk menempuh beberapa era peperangan, sejak dulu hinggalah sekarang.


Bagaimanapun, tidak lagi tahan dengan segala keganasan yang berlaku di depan mata, termasuk oleh Victor sendiri. Logan meninggalkan kumpulan tentera mutan yang diketuai Kolonel William Stryker.

Enam tahun kemudian, selepas Logan memulakan hidup baru dengan bekerja di kawasan pembalakan, kekecohan muncul semula apabila Victor membunuh seorang demi seorang anggota pasukan tentera berkenaan. Stryker datang memberikan amaran, tetapi tidak dihindari Logan menyebabkan kekasihnya sendiri, Kayla, menjadi mangsa.

Kematian wanita itu menyebabkan Logan berazam untuk membalas dendam. Stryker pula menggunakan peluang berkenaan untuk memujuknya menyertai projek Senjata X, yang menyaksikan bahan sejenis keluli tak mampu dimusnahkan, adamantium, disatukan dengan tulang-temulangnya, menjadikan Logan makhluk sukar dikalahkan.

X-Men Origins menyaksikan betapa watak Logan atau Wolverine cuba bertarung antara sifat kemanusiaan dan haiwan yang lahir akibat dendam membara dalam diri. Di sinilah karakter yang kuat terserlah pada Wolverine, dengan kebanyakan babak memperlihatkan dirinya berada dalam keadaan marah dan penuh emosi.

Babak kejar mengejar antara Wolverine dan kumpulan Stryker yang dirakam di New Zealand, membabitkan penggunaan helikopter antara adegan yang pasti menyeronokkan untuk ditonton. Tidak ketinggalan, adegan perlawanan tiga penjuru antara Wolverine, Sabretooth dan Gambit. Terutama ketika ‘raja’ segala mutan, Deadpool, muncul semula sebagai Weapon XI untuk mencabut nyawa.

Selain Wolverine, Sabretooth, Cyclops dan Deadpool si mutan yang hebat bermain pedang, filem ini juga rancak dengan kemunculan beberapa watak mutan lain seperti Gambit yang mampu memberikan kuasa kepada segala apa yang disentuhnya, Kayla Silverfox (berkuasa memujuk seseorang dengan daya sentuhan), Bolt (mutan yang mampu memanipulasi elektrik), Emma Frost (boleh menukar dirinya kepada berlian), Dukes (mempunyai kulit yang kuat), John Wraith (mutan yang boleh menghilangkan diri dan muncul di mana-mana) serta Agent Zero (mempunyai kemahiran menembak yang tinggi).


I give 5 star for this movie...best....
Coming next..a lot of great movie...
Hope, i have time to watch...